2008年12月11日木曜日

Super-ordning

日本語は12月9日をご覧ください。
För 15 år sedan köpte jag en bok på japanska som heter "Superordning". Den har lärt mig det enklaste sättet att hålla reda på mina papper.

Det hela är mycket enkelt. Författaren säger "Sluta med all sorts sortering!"

Det går till så här: Samla många A4-kuvert och sätt papperen i dem. Skriv innehållet på högra kanten av kuverten och ställ dem lodrätt intill varandra i bokhyllan. Alla nytillkomna och just återanvända kuvert ställer man alltid på vänster sida. Så uppstår automatiskt en sorts kronologisk ordning som bygger på aktualitet (det som man senast sysslat med står längst till vänster). En gång om året går man genom de kuvert som mer eller mindre stagnerat på högersidan och flyttar bort dem respektive makulerar vissa.
Jag har nu vid pass en halv hyllmeter på högkantstående kuvert och kan hitta saker mycket enkelt genom att bläddra bland kuverten och titta på min rubricering. (Troligen kommer ingen upp i mer än 1,5 hyllmeter.) När jag begav mig i väg till ett möte på jobbet, behövde jag i regel ta med mig högst ett av kuverten, och när jag kom hem satte jag det längst till vänster.


Häromdagen fick jag ett meddelande från Amazon-Japan. Samma författare har skrivit en ny bok, den här gången "Supersuperordning".

Nu handlar det om att utnyttja G-mails möjligheter. Hans råd lyder i detta fall: "Sortera inte, googla i stället!" Genom att använda den enorma lagringskapacitet (6 GB) som G-mail erbjuder, och därtill hörande funktioner, kan man bygga sitt eget digitala kontor, menar han.
För mig som började använda G-mail för 2-3 år sedan, kom boken inte med några nyheter. Allt som man arbetat med på desktoppen, mejlar man helt enkelt till sig själv. Sedan kan man öppna och ta fram det var och när som helst och jobba vidare på det. Det finns många andra knep med G-mail.

Tydligen är G-mail ännu inte så utbrett i Japan, eftersom det tydligen går att sälja en trehundrasidorsbok om dess användning. För mig var första boken, "Superordning", mycket mer givande.

0 件のコメント: